شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۰۲:۵۰:۱۱
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۶/۲۰ ساعت ۰۳:۴۹
لینک کوتاه مطلب:

هماهنگی خوبی بین ایران و عراق وجود دارد/ امکان برگشت زوار از مرز باشماق

وزیر کشور در بازدید از مرز باشماق مریوان با بیان اینکه شرایط و زیرساخت ها در این مرز مناسب اما ظرفیت محدود است، گفت: مسئله حمل و نقل مقداری اشکال داشت که قرار شده استانداران کردستان و سلیمانیه عراق با کمک هم حل و فصل کنند.

 احمد وحیدی عصر شنبه در بازدید از مرز باشماق مریوان در جمع خبرنگاران، ضمن تشکر از مسوولان استان سلیمانیه عراق برای استقبال از زائران اربعین، اظهار داشت: امیدواریم با همکاری استانداران کردستان و سلیمانیه عراق، مشکل حمل و نقل در آنسوی مرز برطرف و تردد زائران به آسانی انجام شود.

وی ظرفیت مرز باشماق مریوان را برای تردد زائران محدود دانست و افزود: امروز حدود هفت هزار زائر از این مرز عبور کرده‌اند که در جای خود کار ارزشمندی است.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد ظرفیت مرز باشماق در سال های آینده برای تردد زائران بیشتر شود و اضافه کرد: استاندار کردستان تلاش و ارتباطات خوبی با مسوولان اقلیم کردستان عراق داشته و به واسطه هماهنگی وی با مسوولان استان سلیمانیه، اقلیم و دولت عراق، اتفاق خیلی خوبی در بحث استقبال از زائران افتاده است.

وحیدی یادآور شد: طبق ظرفیتی که استان کردستان پیدا می کند، برای پذیرش زائران اقدام خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم هر چه بهتر آنچه را که برای افزایش ظرفیت نیاز است، در مرز باشماق انجام دهیم.

وی از زائران خواست با توجه به ظرفیت محدود مرز باشماق به این مرز مراجعه نکنند و ادامه داد: تلاش ما این است زائران خود استان کردستان و استان های همجوار را فعلا پذیرش کرده و از مرز عبور دهیم.

وحیدی به این هم اشاره کرد زواری که علاقمند به بازگشت از طریق مرز باشماق هستند، مسیر خوبی است اما ظرفیت محدودی دارد و سال های بعد این ظرفیت بیشتر خواهد شد.

وزیر کشور گفت: از آنجایی که برای اولین بار است که از مرز باشماق زوار تردد می کنند، این اتفاق بسیار ارزشمند و فرهنگی است و نشان از محبت مردم شریف کردستان نسبت به اهل بیت دارد، ضمن اینکه ارتباط معنوی بین ۲ ملت ایران و عراق را عمیق تر می کند.

 

ازدحام بسیار زیاد در دیگر مرزها

وحیدی در بخش دیگری از صحبت هایش به ازدحام بسیار زیاد در مرزهای مهران، چذابه، شلمچه و خسروی اشاره کرد و افزود: مسوولان مربوطه در استان های مرتبط، به تدریج برای عبور زائران تلاش می کنند اما حجم زائران زیاد است.

وی یادآور شد: زائرانی که کارهای زیارتی شان انجام شده، به تدریج اعزام می شوند و برخی هم که قبلا به عراق رفته اند، بر می گردند و فضای عراق که آماده‌تر و برای استان های دورتر شرایط فراهم شد، با اعلام ستاد اربعین و به وسیله اتوبوس اقدام به اعزام آنان می کنیم.

 

هماهنگی خوب بین استان کردستان و سلیمانیه عراق برای اعزام زائران

استاندار سلیمانیه هم به بازدید وزیر کشور ایران از مرز باشماق و زیرساخت های آن اشاره و اضافه کرد: هماهنگی های بسیار خوبی بین استاندار کردستان با مسوولان استان سلیمانیه صورت گرفته و استقبال از زائران به خوبی انجام شده است.

«هه وال ابوبکر» با بیان اینکه تلاش کرده ایم این مرز نه تنها در بحث اعزام زائران بلکه در بخش تزانزیتی و تجاری هم بسته نشود، افزود: امیدواریم با هماهنگی ها انجام شده، تعداد بیشتری از زائران از مرز باشماق عبور کنند.

امسال با تصمیم وزارت کشور، مرز باشماق مریوان برای اولین بار جهت تردد زائران اربعین انتخاب شده است.