جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۰۷:۴۴:۱۲
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۹/۲۹ ساعت ۰۲:۵۰
لینک کوتاه مطلب:

سومین جلسه کمیته شهرستانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریبار برگزار شد

سومین جلسه کمیته شهرستانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریبار با حضور دکتر احمدی فرماندار مریوان ، حمیدی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، فرمانده سپاه و دیگر مسولین شهرستانی جهت بررسی مسائل و مشکلات دریاچه زریبار در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مریوان :سومین جلسه کمیته شهرستانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریبار با حضور دکتر احمدی فرماندار مریوان ، حمیدی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، فرمانده سپاه و دیگر مسولین شهرستانی جهت بررسی مسائل و مشکلات دریاچه زریبار در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در این جلسه بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها در ساماندهی بحث ساخت و ساز غیرمجاز، کشاورزی و پیشرفت بافت مسکونی در حوزه دریاچه زریوار تاکید کرد و گفت: پیشتر فاضلاب ۱۱ روستا به صورت مستقیم وارد این دریاچه می‌شد که تعدادی از آنها ساماندهی و اکنون هنوز فاضلاب سه روستا وارد تالاب می‌شود.

وی به تهدیدها و چالش‌های زریبار از جمله خشکسالی و تغییرات اقلیمی، کشت گونه‌های آب‌بر مثل توتون و برنج، استفاده غیرمجاز فاضلاب روستاهای ضلع غربی تالاب برای کشاورزی، فعالیت‌های غیرقانونی در مجموعه گردشگری و حوضه دریاچه زریبار توسط ارگان‌ها و اختلاف آن با مالکان عرفی در زریبار اشاره کرد.

دکتر احمدی فرماندار مریوان نیز در این جلسه بر لزوم کارکرد بیشتر و بهتر  کمیته شهرستانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریبار تاکید کرد و افزود: جلسات باید نتیجه بخش بوده و تمرکز دستور کار روی مشکلات اولویت‌دار باشد.

فرماندار مریوان با اشاره به به مسدود کردن ۶۱ حلقه چاه غیرمجاز در اطراف زریبار اشاره کرد و گفت: احداث خانه باغ‌های جدید و متعاقب آن حفر چاه‌های غیرمجاز در محوطه آن ساخت و ساز، شناسایی چاه ها و مسدود کردن آن را با مشکل مواجه کرده است.

وی یادآور شد: با بهره‌برداری از شبکه پایاب سد گاران و ناحیه عمرانی ۱ و ۲ مریوان، استفاده از این چاه‌ها کنار گذاشته می‌شود.

دکتر احمدی فرماندار مریوان در پایان با اشاره به گونه تهاجمی  درخت پالونیا در پیاده رو دریاچه زریبار و مشکلاتی که ایجاد کرده بود گفت با توجه به اینکه در جلسه قبل مصوب شده بود این درختان خداروشکر بدون مشکل توسط شهرداری و محیط زیست برداشته شد و امیداورم به زودی درختان جدیدی جایگزین شود

گفتنی است در این جلسه نیز مصوب شد که شهرداری دیگر از آب دریاچه زریبار جهت آبیاری فضای سبز داخل شهر استفاده نکند.